Huur betalen

Huur betalen

De huur die je aan ons betaalt, bestaat uit twee delen. De nettohuur is bestemd voor het ‎gebruik van de woning. Daarnaast betaal je een bedrag aan servicekosten als vergoeding voor ‎diensten die wij aan jou leveren. Samen is dit de brutohuur. Elk jaar vindt er op 1 juli een ‎huuraanpassing plaats.‎

Wij willen de huur vóór de eerste dag van elke maand van je ontvangen. De gemakkelijkste ‎manier om te betalen is via automatische incasso. Je hoeft niets te doen en weet zeker dat jouw huur ‎op tijd is betaald. Bovendien maak je elke maand kans op € 50,- als je jouw huur via automatische incasso betaalt!‎ De winnaars ontvangen daarover van ons bericht.

Je kunt jouw huur op vier manieren aan ons betalen:

Automatische incasso

De eenvoudigste manier om jouw huur te betalen, is via automatische incasso. Dit betekent dat je ons machtigt om elke eerste werkdag van de maand de huur af te schrijven van jouw bankrekening. Je moet er uiteraard wel voor zorgen dat je voldoende saldo op jouw rekening hebt staan.

Een automatische incasso kan alleen als je daar zelf toestemming voor geeft. Mocht je hiervoor kiezen kunt u het machtigingsformulier invullen en ondertekend terugsturen naar: Stationsstraat 24, 5038 ED Tilburg. Je kunt het formulier ook op ons ‎kantoor invullen. Houd  rekening met enige tijd voor de verwerking van uw verzoek.‎

Voordelen:

  • Je hoeft niet op te letten dat je jouw huur op tijd betaalt. Elke eerste dag van de maand wordt de huur namelijk automatisch afgeschreven.
  • Eventuele wijzigingen van jouw huur worden automatisch door ons verwerkt.
  • Je maakt elke maand kans op € 50,- als je via automatische incasso jouw ‎huur betaalt!‎

Overschrijving door de bank

Je kunt er ook voor kiezen om gebruik te maken van een automatische overschrijving via jouw bank. De bank zorgt er dan elke maand voor dat het geld op tijd wordt overgemaakt. Je moet dit zelf regelen met jouw bank. Bij elke huurwijziging moet je zelf het nieuwe bedrag aan de bank doorgeven.

Pinbetaling

Je kunt jouw huur via pinbetaling bij ons aan de balie voldoen. Voor jouw veiligheid en die van onze medewerkers is het niet mogelijk om contant bij ons aan de balie te betalen.

Acceptgiro

Je kunt de acceptgiro die je van Tiwos ontvangt betalen via internetbankieren. Uiteraard kun je de acceptgiro ook ter betaling bij jouw bank inleveren.

Heb je vragen over het betalen van jouw huur? Neem dan contact op met onze medewerkers van de afdeling huurincasso: (013) 549 07 70 Tiwos heeft ook budgetcoaches. Ze geven je inzicht in jouw inkomsten en uitgaven als je daar behoefte aan hebt.

Servicekosten

Wat zijn servicekosten?

Naast jouw huur kan het zijn dat je een bedrag aan ‘servicekosten’ betaalt. Dit kunnen kosten zijn ‎voor water, energie, diensten en verzekeringen die Tiwos aan jou levert.

Energie en water

In het geval dat je geen eigen meter hebt voor gas of stadswarmte, voor water en/of voor elektriciteit, betaal je daarvoor in de servicekosten. Ook het verbruik van energie in de algemene ruimtes valt onder de servicekosten.

Kosten voor gas/warmte/stadswarmte, water en elektriciteit variëren ieder jaar. De hoogte van deze kosten is afhankelijk ‎van jouw eigen verbruik. Je betaalt daarom een vast voorschotbedrag per maand gebaseerd op de ‎werkelijke kosten van het voorgaande jaar. Eénmaal per jaar maken we de balans op en bepalen ‎we het verschil tussen de voorschotten en de werkelijke kosten. Betaalde je teveel dan krijg je geld ‎terug, betaalde je te weinig dan moet je bijbetalen.‎

Diensten en verzekeringen

Voor diensten zoals schoonmaak van de entree en het trapportaal en verzekeringen kan Tiwos de ‎kosten vooraf heel nauwkeurig bepalen. Achteraf vindt géén afrekening plaats: je betaalt dus elke ‎maand een vast bedrag.‎

Wanneer ontvang ik de eindafrekening van de servicekosten?‎

In juni ontvang je van Tiwos een eindafrekening van de servicekosten. In ‎dit overzicht staat hoe Tiwos het maandelijkse voorschot verrekent met de werkelijk gemaakte ‎kosten. Het kan zijn dat je moet bijbetalen, het is ook mogelijk dat je geld van Tiwos terugkrijgt.‎

Kan Tiwos de servicekosten wijzigen?‎

Tiwos kan na overleg met de bewonerscommissie besluiten de servicekosten te wijzigen.

Gaat het om wijzigingen in het servicepakket die uitvoerbaar zijn, zonder dat iedereen meedoet, ‎
dan gelden die wijzigingen alleen voor de huurders die het eens zijn met de wijziging.

Gaat het om wijzigingen in het servicepakket die alleen uitvoerbaar zijn als meerdere huurders ‎meedoen, dan moet minimaal 70% van die huurders het eens zijn met deze wijzigingen.  Als ‎minimaal 70% instemt met de wijziging, is iedere huurder aan de wijziging gebonden.‎

Kan ik bezwaar maken tegen de hoogte van de servicekosten?

Wanneer je het niet eens bent met de afrekening van de servicekosten kan je bij Tiwos bezwaar maken via mail@tiwos.nl.

Kom je er met ons niet uit? Dan kan je bezwaar maken bij de Huurcommissie. Op de website van de Huurcommissie lees je daar alles over.

Moeite met het betalen van de huur?

Kom je in de problemen met het betalen van je huur of wil je hulp bij jouw financiële situatie? Bel ons dan, of kom langs! Kijk hier voor meer informatie.