Heeft u een kelder? Controleer deze dan op vocht!

Echt contact…

Voorwoord

In 2017 stelden wij ons nieuwe beleidsplan “Echt contact” vast. Gedurende het gehele jaar 2016 waren we met onze omgeving in gesprek over wat Tiwos in de periode 2017-2021 moet doen en laten. Met onze bewoners en onze partners bij de gemeente en maatschappelijke instellingen. Uit alle gesprekken werd duidelijk dat we op de goede weg zijn. De in 2011 ingeslagen route, Tiwos helpt bij een thuis in een vitale buurt, werd breed herkend en bevestigd. Dat gold ook voor de manier waarop we ons –mooie- werk willen doen: sociaal, dichtbij en gedreven.

Geen aanleiding dus om het roer de komende jaren radicaal om te gooien. Wel kunnen we zaken verder ontwikkelen en doortrekken. Het meer werken vanuit “de bedoeling” en onze systemen en processen daaraan dienstbaar maken vraagt bijvoorbeeld om in onze praktijk meer verschil te maken. Als we bij heel verschillende bewoners maximaal waarde toe willen voegen kan dat immers niet via strak gereglementeerde processen. Het vraagt om “Echt contact”, je echt verdiepen in wat nodig is. Om daar vervolgens ook –op maat- antwoord op te kunnen geven.

Dat klinkt simpel, maar is in de praktijk nog best een klus. Want hoe voorkom je bijvoorbeeld dat verschil maken bij “het doen wat nodig is” ontaardt in willekeur? En hoe zorg je dat onze menselijke en op contact gerichte benadering ook nog betaalbaar blijft?

Het nadenken over onder andere deze vragen leidde tot de constatering dat –als we de ingezette lijn in de komende jaren stevig door willen zetten- er binnen onze organisatie aanpassingen nodig waren. Als we inzetten op meer maatwerk hebben onze medewerkers daarvoor richting en ruimte nodig. We hebben onze organisatie daarom “platter gemaakt” en afscheid genomen van een complete managementlaag en de helft van het aantal leidinggevende functies. Daarbij zetten we de komende jaren sterk in op persoonlijk leiderschap, het zijn tenslotte onze mensen die het verschil moeten maken. Tenslotte hebben we alle medewerkers die in een bepaalde buurt werken samengebracht in een drietal integrale gebiedsteams, om daarmee sneller en efficiënter antwoord te kunnen geven op vragen van buurtbewoners en partners.

En uiteraard bleef tijdens deze verbouwing de winkel gewoon open. In dit jaarverslag kunt u lezen wat we in 2017 deden om onze “dromen” uit het beleidsplan Echt Contact weer een stapje dichterbij te brengen.