Heeft u een kelder? Controleer deze dan op vocht!

De cijfers

Aantal woningen
Per 31 december 2019 heeft Tiwos 8.053 verhuureenheden in de verhuur (7.927 in 2019).  In 2020 leverden we 96 appartementen op (Veluwestraat 28, Pater v.d. Elsenplein 30, Burgemeester v.d. Mortelplein 23 en Reitse Hoevenstraat 15), 28 studio’s plus 2 gemeenschappelijke ruimten (Reitse Hoevenstraat) en 21 eengezinswoningen (Valentijnstraat 4 en Kerk/Molenstraat 17). We verkochten 16 ‎woningen. Verder hebben we 3 woningen gekocht en 8 woningen teruggekocht vanuit koopgarant. Deze woningen worden weer verhuurd.

Mutaties
We hadden 579 huuropzeggingen en (door nieuwbouw) 611 nieuwe verhuringen. Gemiddeld zocht een woningzoekende via woninginzicht 1,2 jaar met inschrijfduur, 1,1 jaar met loting en 0,7 jaar met de optie eerste reageerder.

Verhaal van onze makelaar

Wij kregen het afgelopen jaar als makelaars gelukkig wel de vrijheid om zelf de verantwoordelijkheid te nemen of we ergens naartoe gingen. Daar heb ik best veel gebruik van gemaakt, onder de regels die op dat moment van toepassing waren. Anders krijg je geen binding met je bewoners en dat mis ik toch wel heel erg.

Doordat er minder contact was, is het ook wel een keer misgegaan bij een verhuring. Zo kwam een woningzoekende bij Tiwos de sleutel halen voor een bezichtiging op een dag dat ik thuiswerkte. Ze wilde de woning accepteren en ik zag haar toen ze bij Tiwos het contract kwam tekenen. Ik had toen echt een onderbuikgevoel dat er iets niet klopte. En iets later kreeg ik een telefoontje van haar bewindvoerder. Ze stond onder bewind en had dus nooit alleen mogen tekenen. We hebben dat nog wel opgelost door aanvullende afspraken te maken en deze onderdeel te maken van het contract. Maar als ik haar eerder en vaker had gezien dan had ik een ander gesprek met haar gehad. Ik verwacht dat het dan ter sprake was gekomen. Dan zie je toch ook weer hoe belangrijk dat echte contact is.

Ondanks alles is het werk toch gewoon doorgegaan. We hebben heel veel verhuringen gedaan. Gelukkig kunnen we veel woningzoekenden de woning wel laten bezichtigen. Ik zet de deur dan open en laat ze zelf door de woning lopen. Soms wacht ik in de woonkamer, soms buiten. Ik kan dan zelf ook even zien hoe de woning opgeleverd is. Want normaalgesproken bekeek ik een woning altijd al eerder met onze opzichter. Hij zag dan wat hij aan wilde pakken en ik heb ook mijn eigen idee hoe de woning opgeknapt moet worden. Nu ik er pas de tweede keer bij ben zie je toch dat je allebei anders naar dingen kijkt. Ik wil dan soms dat er nog iets aangepakt wordt. Dat kun je wel tackelen maar daardoor duurt het soms langer.

Ook tekenen we het contract nu bijvoorbeeld niet meer in de woning maar op kantoor. Daar kun je net iets makkelijker afstand houden. Maar door de opleverfoto’s die we tegenwoordig bij voegen kun je toch goed zien hoe de woning eruit ziet als hij helemaal klaar is.
En af en toe pak ik de auto en rijd ik toch even overal naar toe om te kijken. Zo kan ik toch nog een beetje binding houden met alles.

Groot onderhoud aan 178 woningen
In 2020 werden 208 woningen energetisch verbeterd. Voor 149 woningen werkten we aan de voorbereidingen van het groot onderhoud.

Huurprijs
In 2020 had de sociale voorraad van Tiwos een gemiddelde huur van € 587. Hiervan had 82,5% een kale huurprijs op/onder de 2e aftoppingsgrens van de huurtoeslag € 663 (bereikbare huur) en 5,7% had een huur lager dan of gelijk aan € 432 (goedkoop). We vinden het belangrijk om deze doelgroep slaagkansen te bieden tegen redelijke prijzen.

Statushouders
In 2020 hebben de Tilburgse corporaties 147 statushouders gehuisvest. Wij huisvesten er hiervan 37 (25%). In 2021 verwachten we rond de 300-350 statushouders te gaan huisvesten met de gezamenlijk corporaties. Een aanzienlijke verhoging door een hogere instroom van vluchtelingen.

Medewerkers Tiwos
Tiwos heeft eind 2020 92 medewerkers in dienst, waarvan 49 mannen en 43 vrouwen.