In april hebben de 100 nieuwe bewoners van ‘t Kompas op Zuid de sleutel ontvangen. ’t Kompas op Zuid is een appartementencomplex voor gemengd wonen, speciaal bedoeld voor spoedzoekers en voor mensen die succesvol hun zorgtraject doorliepen en weer zelfstandig gaan wonen. Rick van Oijen, sociaal beheerder bij Tiwos, vertelt enthousiast over dit bijzondere project waar nu al mooie dingen gebeuren.
Sociaal beheerder
“Mijn functie als sociaal beheerder is nieuw binnen Tiwos,” legt Rick uit. “Mijn rol bestaat onder andere uit het versterken van het gemeenschapsgevoel binnen het complex. Hierbij werk ik intensief samen met partners ContourdeTwern, Prisma, RIBW en Traverse. Samen staat hier dus echt centraal.”
Een sterke gemeenschap
“We wilden de ervaringen van andere gemengd wonen projecten evenaren, maar wat hier direct gebeurde overtrof onze stoutste verwachtingen,” zegt Rick. “Nog voor bewoners helemaal waren verhuisd, hielpen ze hun buren al, bijvoorbeeld met het sjouwen van zware spullen. En ondanks dat we met het hele gebouw één lift deelden, verliep dit erg soepel. Mensen deelden de lift, gaven elkaar voorrang en hielpen elkaar.”
Hij vervolgt: “Ook in de gedeelde ruimtes zien we nu al een sterke gemeenschap ontstaan. Zo werken zeven bewoners samen aan een project voor een mobiele gezamenlijke plantenbak, en dat al vanaf de eerste week. Er is vanaf dag één een groot gevoel van saamhorigheid.”
Ook tijdens moeilijke momenten, waarbij soms politie en ambulances betrokken waren, zien we dat bewoners elkaar ondersteunen. “In plaats van elkaar met de nek aan te kijken, bieden ze een helpende hand aan,” zegt Rick. “Bewoners bellen bijvoorbeeld aan om samen een rondje te gaan wandelen en in de groepsapp worden mensen juist ondersteund in plaats van veroordeeld.”
Duurzaam verhuizen
Ook op het gebied van duurzaamheid zijn nu al successen behaald. Duurzaamheid staat hoog in het vaandel bij Rick en zijn collega Rob Claassen, buurtconciërge bij Tiwos. “We zijn allebei gepassioneerd met duurzaamheid bezig, zowel voor het milieu als vanuit kostenoogpunt,” vertelt Rick. “Voor de verhuizing van alle bewoners hebben we onszelf uitgedaagd om slechts één afvalcontainer van 14 kubieke meter te bestellen voor het hele gebouw.”
Rick vervolgt: “Elke dag hebben we het afval gescheiden. Het karton hebben we apart gehouden en direct naar een kartonboer gebracht om te worden hergebruikt. Het harde plastic leverden we daar ook in, terwijl Rob het piepschuim naar de milieustraat bracht om apart te worden verwerkt. Het was een intensieve taak drie weken lang, maar de tijd en energie meer dan waard. Het afleveren bij de kartonboer was zelfs gratis, wat een leuke verrassing was. Dankzij ons harde werk en de hulp van de bewoners is het overgrote deel van het verhuismateriaal nu hergebruikt. Zo was de container nog niet voor de helft vol met licht afval, dat heeft ons dus vrijwel niets gekost.”
Prachtige percentages
Na anderhalve week na de laatste sleuteluitreiking organiseerden we een afvalinzamelingsactie met het BAT. “We deelden gratis afvalzakken en gaven uitleg over afvalscheiding en -verwerking,” vertelt Rick. “Het BAT hoopte op een opkomst van ongeveer 25%, maar uiteindelijk deed meer dan 65% van de bewoners mee. Diezelfde avond organiseerden we een bewonersbijeenkomst. Zonder officiële uitnodigingen zaten we uiteindelijk met ongeveer 35 bewoners buiten in de tuin voor het overleg. Dit toont echt de betrokkenheid van de bewoners aan.”
Het voorwerk dat is gedaan, zoals het bedenken van het project en het ontwikkelen hiervan, heeft in mijn ogen heel erg bijgedragen aan dit succes. Ik ben dankbaar voor al dat werk, want daar plukken wij nu samen de vruchten van.”